B VI Wiosenna Szkoła Bioetyki "Bioetyka i emocje" (2022)

Komitet Bioetyki

Wybierz swój język

  • Polski (PL)
  • English (UK)
  • O nas
  • Aktualności
  • Skład
  • Prezydium
  • Stanowiska
  • Posiedzenia
  • Konferencje
  • Szkoły wiosenne
  • Bioetyka - Linki
  • Regulamin
  • Kontakt
  1. Strona główna
  2. Szkoły wiosenne
  3. VI Wiosenna Szkoła Bioetyki "Bioetyka i emocje" (2022)

VI Wiosenna Szkoła Bioetyki "Bioetyka i emocje" (2022)

 2022 WSB Widget

Informacje podstawowe

Organizatorzy: Komitet Bioetyki przy Prezydium PAN, Centrum Bioetyki i Bioprawa Wydziału Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego

Termin: 20-22 czerwca 2022
Miejsce: Domu Zjazdów i Konferencji (Pałacu) w Jabłonnie k/o Warszawy 

Tematyka Szkoły: Emocje są integralną części praktyki medycznej. Towarzyszą pacjentom i lekarzom na każdy etapie leczenia, kształtując ich wzajemne relacje i często determinując jakość i skuteczność procesu terapeutycznego. Emocję są również nieusuwalnym elementem dyskusji publicznych i medialnych dotyczących nowych lub kontrowersyjnych zastosowań biologii i medycyny. Nie jest więc zaskoczeniem, że od lat emocje są także przedmiotem zainteresowania bioetyków – zarówno tych akademickich, jaki i tych zaangażowanych w działalność regulacyjną, edukacyjną i opiniodawczo-rekomendacyjną w biomedycynie. Tegoroczna Wiosenna Szkoła Bioetyki poświęcona była emocjom w medycynie oraz bioetycznej argumentacji, praktyce i debacie publicznej oraz normatywnym i instytucjonalnym mechanizmom "zarządzania" tymi emocjami (czyli ich kontrolowania, regulowania i modelowania w celu promowania najwyższych standardów etycznych w biomedycynie).

Pomysłodawca i główny organizator: dr Joanna Różyńska (Przewodnicząca Komitetu Bioetyki PAN); e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Program szkoły

  • Program 

Uczestnicy Szkoły mieli szansę wziąć udział w zajęciach dotyczących następujących kwestii:

Uczestnicy Szkoły mieli szansę wziąć udział w zajęciach dotyczących:

  • TROSKI jako postawy opartej na szacunku i etycznych zasadach profesjonalizmu medycznego, mającej fundamentalne znaczeniu dla dobrej relacji terapeutycznej;
  • NADZIEI jako emocji kształtującej oczekiwania pacjentów dotyczące dostępu do świadczeń zdrowotnych, w tym interwencji niesprawdzonych, ale będących w trakcie testów klinicznych w trybie tzw. compassionate use / extended access / early access programs;
  • WSTYDU w relacjach terapeutycznych, zwłaszcza w relacji fizjoterapeuta – chory, i jego regulacyjnych korelatów, jakimi są prawo pacjenta do intymności i do prywatności;
  • LĘKU I TRWOGI wobec śmierci i umierania, kulturowej ewolucji stosunku do śmierć oraz wpływu tych emocji na etykę opieki nad pacjentem u kresu życia;
  • GNIEWU jako emocji, którą wyzwalają polityki i praktyki dyskryminujące oraz nierówne traktowanie w medycynie, i która zmienia obraz współczesnych systemów ochrony zdrowia;
  • STRACHU, jaki odczuwa większość lekarzy przed odpowiedzialnością prawną oraz wpływu tej emocji na podejmowane przez nich decyzje, w szczególności na defensywny styl uprawiania medycyny;
  • ŻALU jako emocji, która towarzyszy pracownikom systemu ochrony zdrowia w sytuacji, gdy ze względu na obowiązujące regulacje lub ograniczone zasoby, nie mogą pomóc pacjentowi;

Zajęcia prowadzone były w formie wykładów, dyskusji oraz warsztatów. Te ostatnie poświęcone były (a) zarządzaniu emocjami, jakie rodzą nowe technologie biomedyczne (roboty medyczne, roboty społeczne, narzędzia wykorzystujące AI), w dyskusji bioetycznej, debacie publicznej i debacie regulacyjnej; (b) emocjom w medycynie jako fenomenowi i wyzwaniu kulturowemu oraz komunikacyjnemu. 

W sumie Szkoła obejmowała 20 godzin zajęć dydaktycznych.

 

Słuchacze i wykładowcy

Słuchacze

Do udziału w Szkole zaproszonych zostało 26 studentów i młodych naukowców z całej Polski. Uczestnicy zostali wybrani przez organizatorów w drodze konkursu (ocena nadesłanych dokumentów aplikacyjnych, w tym CV oraz listu motywacyjnego), spośród osób, które zgłosiły chęć udziału w tym wydarzeniu.

Słuchacze reprezentowali uczelnie wyższe z całego kraju oraz różne dziedziny nauki i kierunki studiów (m.in. filozofię, bioetykę, psychologię, administrację, prawo, medycynę, ratownictwo medyczne, dziennikarstwo, politologię, zdrowie publiczne, ochronę środowiska). Wśród słuchaczy byli studenci, doktoranci i młodzi doktorzy aktualnie związani m.in. z następującymi jednostkami naukowymi: Uniwersytet Łódzki, Uniwersytet Opolski, Uniwersytet Rzeszowski, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Uniwersytet Warszawski, Collegium Civitas, Wyższa Szkoła Rehabilitacji w Warszawie, Wyższa Szkoła Techniczna w Katowicach.

Wykładowcy

Zajęcia oferowane w ramach Wiosennej Szkoły Bioetyki prowadzili: 

  • dr Anna Alichniewicz(Komitetu Bioetyki przy Prezydium PAN, Uniwersytet Medyczny w Łodzi)
  • dr Katarzyna Bielińska- Kowalewska (Wydział Filozofii UW - Centrum Bioetyki i Bioprawa)
  • dr hab. Maria Boratyńska(Komitetu Bioetyki przy Prezydium PAN, Wydział Prawa i Administracji UW)
  • dr Anna Chowaniec oraz mgr Katarzyna Korbacz (Wydział Filozofii UW - Centrum Bioetyki i Bioprawa)
  • dr Emilia Kaczmarek (Wydział Filozofii UW - Centrum Bioetyki i Bioprawa)
  • dr Agata Łukomska (Wydział Filozofii UW)
  • dr hab. Paweł Łuków (Komitetu Bioetyki przy Prezydium PAN, Wydział Filozofii UW - Centrum Bioetyki i Bioprawa)
  • dr hab. Alicja Przyłuska-Fiszer (Komitetu Bioetyki przy Prezydium PAN, Akademia Wychowania Fizycznego J. Piłsudskiego w Warszawie)
  • dr Joanna Różyńska(Komitetu Bioetyki przy Prezydium PAN, Wydział Filozofii UW - Centrum Bioetyki i Bioprawa)

Podziękowania WSB 2022

Organizatorzy serdecznie dziękują wszystkim wykładowcom i uczestnikom Szkoły. 

Do góry

Copyright © 2025 .:: Komitet Bioetyki Polskiej Akademii Nauk ::.