B IV Wiosenna Szkoła Bioetyki: "Ciało w medycynie i bioetyce"(2019)

Komitet Bioetyki

Wybierz swój język

  • Polski (PL)
  • English (UK)
  • O nas
  • Aktualności
  • Skład
  • Prezydium
  • Stanowiska
  • Posiedzenia
  • Konferencje
  • Szkoły wiosenne
  • Bioetyka - Linki
  • Regulamin
  • Kontakt
  1. Strona główna
  2. Szkoły wiosenne
  3. IV Wiosenna Szkoła Bioetyki: "Ciało w medycynie i bioetyce"(2019)

IV Wiosenna Szkoła Bioetyki: "Ciało w medycynie i bioetyce"(2019)

Informacje podstawowe

2019 WSB widgetOrganizatorzy: Komitet Bioetyki przy Prezydium PAN oraz Centrum Bioetyki i Bioprawa IF Uniwersytetu Warszawskiego 

Termin: 24-26 czerwca 2019
Miejsce: Domu Zjazdów i Konferencji (Pałacu) w Jabłonnie k/o Warszawy 

Tematyka Szkoły: Status ludzkiego ciała – żywego i martwego; zdrowego i chorego; świadomego i pozbawionego świadomości; bezpłodnego i ciężarnego; upośledzonego i udoskonalonego; „wybrakowanego” i protezowanego; przeszczepianego, testowanego – oraz jego części jest zagadnieniem o centralnym znaczeniu dla większości zagadnień moralnych w biomedycynie. Jak jednak podkreśla się w literaturze, kwestia ta jest jednak wciąż  niedoceniana w debatach bioetycznych i bioprawnych. Tegoroczna Wiosenna Szkoła Bioetyki była poświęcona antropologiczno-filozoficznym, etycznym, kulturowym i prawnym aspektom ludzkiego ucieleśnienia w kontekście wybranych praktyk medycznych, w szczególności transplantologii, medycyny rehabilitacyjnej, rekonstrukcyjnej i estetycznej, medycznie wspomaganej reprodukcji oraz działalności eksperymentatorskiej w medycynie.

Pomysłodawca i główny organizator: dr Joanna Różyńska (sekretarz naukowy Komitetu Bioetyki PAN); e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.; tel. +48 606 688 182

Program

  • Program szkoły 

Wiosenna Szkoła Bioetyki obejmowała 20 godzin zajęć dydaktycznych, w tym wykładów, dyskusji i warsztatów. Uczestnicy Szkoły mieli szansę wziąć udział w zajęciach dotyczących:

  • filozoficznych modeli relacji między osobą a jej ciałem – ich założeń antropologicznych, konsekwencji normatywnych i wpływu na przyjmowane w medycynie i bioetyce teorie zdrowia i choroby, definicje śmierci, modele kompetencji decyzyjnej pacjenta;
  • wizji ludzkiego ciała w dyskursach dotyczących niepełnosprawności i nadsprawności (czyli ulepszania) człowieka oraz w dyskusjach dotyczących etycznych i prawnych granic dysponowania własnym ciałem i modyfikowania go;
  • sporu o źródła, modele i konsekwencje medykalizacji ludzkiego ciała – zdrowego i chorego;
  • dyskusji na temat statusu ludzkiego ciała i jego części w etyce i prawie dotyczącym medycyny transplantacyjnej, w tym sporu o granice komercjalizacji ludzkiego ciała i jego części;
  • dyskusji na temat statusu ludzkiego ciała i jego części w etyce i prawie dotyczącym badań naukowych w biomedycynie, w tym sporu o naturę bio-pracy profesjonalnych „królików doświadczalnych”;
  • dyskusji na temat statusu ludzkiego ciała i jego części w etyce i prawie dotyczącym medycyny wspomaganego rozrodu.

Zajęcia prowadzone były w formie wykładów, dyskusji oraz warsztatów. Te ostatnie poświęcone były analizie różnym przejawom medykalizacji ludzkiego ciała oraz kontrowersyjnych „użyć” ludzkiego ciała w celach reprodukcyjnych.

Słuchacze i wykładowcy

Słuchacze: Do udziału w Szkole zaproszonych zostało 28 studentów i młodych naukowców z całej Polski. Dwie osoby nie stawiły się z powodu choroby. Uczestnicy zostali wybrani przez organizatorów w drodze konkursu (ocena nadesłanych dokumentów aplikacyjnych, w tym CV oraz listu motywacyjnego), spośród 40 osób, które zgłosiły chęć udziału w tym wydarzeniu.

Słuchacze reprezentowali uczelnie wyższe z całego kraju oraz różne dziedziny nauki i kierunki studiów (filozofię, bioetykę, antropologię, literaturoznawstwo, prawo, medycynę, biologię, chemię, fizjoterapię, położnictwo, ratownictwo medyczne, nauki o zdrowiu,). Wśród słuchaczy byli studenci, doktoranci i młodzi doktorzy aktualnie związani m.in. z następującymi jednostkami naukowymi: Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet Medyczny w Białymstoku, Uniwersytet Jagielloński, Gdański Uniwersytet Medyczny, Uniwersytet Gdański, Uniwersytet Medyczny w Łodzi, Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytet Wrocławski, Medyczny we Wrocławiu, Uniwersytet Śląski.

Wykładowcy: Zajęcia dydaktyczne oferowane w ramach Wiosennej Szkoły Bioetyki prowadzili: 

  • dr Anna Alichniewicz (Uniwersytet Medyczny w Łodzi)
  • dr hab. Maria Boratyńska (Komitetu Bioetyki przy Prezydium PAN, Wydział Prawa i Administracji UW)
  • dr Emilia Kaczmarek (Centrum Bioetyki i Bioprawa IF UW)
  • prof. dr hab. Paweł Łuków (Komitetu Bioetyki przy Prezydium PAN, Centrum Bioetyki i Bioprawa IF UW)
  • dr Joanna Różyńska (Komitetu Bioetyki przy Prezydium PAN, Centrum Bioetyki i Bioprawa IF UW)
  • prof. dr hab. Zbigniew Szawarski (Komitetu Bioetyki przy Prezydium PAN)
  • mgr Jakub Zawiła-Niedźwiecki (Centrum Bioetyki i Bioprawa IF UW)

Do góry

Copyright © 2025 .:: Komitet Bioetyki Polskiej Akademii Nauk ::.