B II Wiosenna Szkoła Bioetyki "Bioetyka w zglobalizowanym świecie" (2017)

Komitet Bioetyki

Wybierz swój język

  • Polski (PL)
  • English (UK)
  • O nas
  • Aktualności
  • Skład
  • Prezydium
  • Stanowiska
  • Posiedzenia
  • Konferencje
  • Szkoły wiosenne
  • Bioetyka - Linki
  • Regulamin
  • Kontakt
  1. Strona główna
  2. Szkoły wiosenne
  3. II Wiosenna Szkoła Bioetyki "Bioetyka w zglobalizowanym świecie" (2017)

II Wiosenna Szkoła Bioetyki "Bioetyka w zglobalizowanym świecie" (2017)

Informacje podstawowe

2017 WSB widgetOrganizatorzy: Komitet Bioetyki przy Prezydium PAN, Centrum Bioetyki i Bioprawa IF Uniwersytetu Warszawskiego oraz SKN Prawa Medycznego i Farmaceutycznego „Ius et Medicina”  działające przy WPIA Uniwersytetu Warszawskiego

Termin: 26-28 czerwca 2017
Miejsce: Domu Zjazdów i Konferencji (Pałacu) w Jabłonnie k/o Warszawy 

Tematyka Szkoły: Podstawowym celem tegorocznej Szkoły było pogłębienie wiedzy i świadomości uczestników – studentów i młodych naukowców – na temat wyzwań etycznych, prawnych i społeczno-kulturowych, jakie rodzi globalizacja medycyny i ochrony zdrowia publicznego. Szczególny nacisk położono na analizę problemów normatywnych i praktycznych, jakie wiążą się z realizacją projektu bioetyki globalnej nakierowanego na wypracowanie uniwersalnie wiążących standardów, jakimi powinna rządzić się praktyka kliniczna i badacza oraz polityka zdrowia publicznego na całym świecie. 

Pomysłodawca i główny organizator: dr Joanna Różyńska (sekretarz naukowy Komitetu Bioetyki PAN); e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.; tel. +48 606 688 182

Program szkoły

  • Program 

Uczestnicy Szkoły mieli szansę wziąć udział w zajęciach dotyczących następujących kwestii:

  • globalne problemy zdrowia jako wyzwanie dla współczesnej bioetyki i biopolityki;
  • godność i prawa człowieka jako fundament bioetyki globalnej;
  • uniwersalizm a kontekstualizm jako dwa bieguny dyskusji o możliwości bioetyki globalnej;
  • społeczno-kulturowe uwarunkowania i odmienności praktyki medycznej;
  • prawo wobec wielości kultur i tradycji normatywnych;
  • zdrowie a sprawiedliwość międzynarodowa;
  • etyczne problemy katastrof i międzynarodowych zagrożeń zdrowotnych;
  • etyczne problemy związane z prowadzeniem badań biomedycznych w krajach rozwijających się oraz globalizacją przemysłu farmaceutycznego.  

Zajęcia prowadzone były w formie wykładów, dyskusji oraz warsztatów. Te ostatnie poświęcone były analizie skomplikowanych przypadków medycznych ukazującymi różnice między zasadami zachodniej etyki medycznej (bioetyki) a nie-zachodnimi wzorcami moralnymi, religijnymi i kulturowymi, a także analizie kazusów ilustrujących wyznania, jakie rodzi rozwój i globalizacja przemysłu farmaceutycznego. 

W sumie Szkoła obejmowała 20 godzin zajęć dydaktycznych.

Słuchacze i wykładowcy

Słuchacze: Do udziału w Szkole zaproszonych zostało 26 studentów i młodych naukowców z całej Polski. Uczestnicy zostali wybrani przez organizatorów w drodze konkursu  spośród ponad 40 osób, które zgłosiły chęć udziału w tym wydarzeniu. Słuchacze reprezentowali 12 polskich uczelni wyższych i instytutów PAN oraz różne dziedziny nauki i kierunki studiów (filozofię, bioetykę, pedagogikę, socjologię, kulturoznawstwo, prawo, medycynę, weterynarię, położnictwo, inżynierię medyczną). Wśród słuchaczy byli studenci, doktoranci i młodzi doktorzy aktualnie związani z następującymi jednostkami naukowymi: Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, Uniwersytet Jagielloński, Uniwersytet Łódzki, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II, Katolicki Uniwersytet Lubelski, Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu, Uniwersytet Medyczny w Lublinie, Uniwersytet Wrocławski, Uniwersytet Śląski, Szkoła Nauk Społecznych IFiS PAN.

Wykładowcy: Gościmi specjalnymi Szkoły byli:

  • prof. Florian Steger (historyk medycyny, etyki i psychiatra, Direktor des Instituts für Geschichte, Theorie und Ethik der Medizin Universitat Ulm, Niemcy) oraz
  • prof. Lu Feng (ekspert z zakresu etyki nowych technologii biomedycznych i etyki środowiskowej; Wydział Filozofii, Tsinghua University, Chiny).

Ponadto, zajęcia dydaktyczne oferowane w ramach Wiosennej Szkoły Bioetyki prowadzili: 

  • dr hab. Maria Boratyńska (Komitetu Bioetyki przy Prezydium PAN, Wydział Prawa i Administracji UW)
  • dr Anna Alichniewicz (Uniwersytet Medyczny w Łodzi)
  • prof. dr hab. Paweł Łuków (Komitetu Bioetyki przy Prezydium PAN, Centrum Bioetyki i Bioprawa IF UW)
  • dr Joanna Różyńska (Komitetu Bioetyki przy Prezydium PAN, Centrum Bioetyki i Bioprawa IF UW)
  • dr Rafał Wonicki (Instytut Filozofii UW)

Pomagali im młodzi badacze Centrum Bioetyki i Bioprawa IF UW: mgr Katarzyna Chludzińska,  mgr Emilia Kaczmarek oraz mgr Jakub Zawiła-Niedźwiecki.

 

Do góry

Copyright © 2025 .:: Komitet Bioetyki Polskiej Akademii Nauk ::.